دیاگ تخصصی خودرو

سال ها قبل برای تشخیص دادن یک عیب در خودرو ، تعمیرکار باید موتور و در کل قسمت فنی ماشین را زیر و رو می کرد و به نوبت آن ها را می سنجید تا در آخر متوجه می شد که آیا در ماشین ، عیب فنی وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد با کدام قسمت ارتباط دارد.

اما مدت زمانی است که به وسیله ی دستگاه دیاگ و کامپیوتری که در ماشین ها قرار داده شد ، موسوم به Ecu ، دیگر برای تشخیص دادن عیب ماشین یا عیب یابی ماشین نیازی به زیر و رو کردن قسمت فنی ماشین نیست ، چرا که کلیت عملکرد ماشین و عیوب به وجود آمده در هر قسمت ماشین در کامپیوتر آن ثبت می شود .

توسط دستگاه دیاگ می توان عیب را پیدا کرد و بعد با پیدا کردن آن نسبت به رفع کردن عیب اقدام کرد.

تعریف دیاگ

به عیب یابی ماشین توسط کامپیوتر وسیستم یا دستگاه دیاگ ، دیاگ ماشین می گویند.

کارکردن با دستگاه دیاگ ماشین بسیار ساده به صورتی است که هر مشکلی که در ماشین باشد را یک کد خطا مربوط به آن مشکل در دستگاه ثبت می کند.

اکنون دستگاه دیاگ با اتصال به ماشین می تواند خطاهایی که در کامپیوتر ماشین ثبت شده را بخواند و اطلاع دهد که در ماشین چه مشکلی به وجود آمده است.

دیاگ | دیاگ تخصصی | دیاگ تویوتا
می توان گفت دستگاه دیاگ یک کدخوان است . در واقع دستگاه دیاگ کار خاص و ویژه ای انجام نمی دهد به غیر از خواندن و تشخیص دادن کدهای خطایی که در کامپیوتر ماشین ثبت شده اند.

دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ را اگر از نظر کارکرد تقسیم کنیم می توانیم بگوییم درواقع دو نوع دستگاه دیاگ وجود دارد. یک نوع البته حرفه ای تر و دقیق تر است دستگاهی عالی و دقیق که به کامپیوتر وصل می شود و به صورت عمده به وسیله ی شرکت هایی که ارائه دهندگان خدمات کارشناسی فنی ماشین هستند ، مثل مرکز تعمیرات تخصصی شماره یک مورد بهره برداری می شوند .

نوع دوم که بسیار قیمتش پایین تر از نوع اول است به ماشین وصل می شوند اما اطلاعات را به وسیله ی اپلیکیشن تشخیص دادن ایراد ماشین که آن ها را می توان روی دستگاه اندرویدی نصب کرد نشان می دهند.

هنگامی که تعمیرکار یا شرکت کارشناسی فنی ماشین ، حرف از دستگاه دیاگ می زند هدف همان دستگاه دیاگ نوع اول می باشد‌.
متصل شدن دستگاه دیاگ به ماشین توسط کابل صورت می گیرد و اطلاعات کامپیوتر ماشین توسط کابل به دستگاه دیاگ ( همان اینترفیس دستگاه دیاگ ) انتقال می یابد.

اینترفیس با متصل شدن به لپ تاپ ، اطلاعات گرفته شده را به لپ تاپ انتقل می دهد و متخصص با خواندن اطلاعاتی که در لپ تاپ به نمایش در می آیند می تواند متوجه شود که ماشین در چه حالی است .‌ ( در چه وضعیتی قرار گرفته است.)

فواید دیاگ ماشین :

دیاگ ماشین به معنی عیب یابی ماشین است پس با انجام دادن دیاگ ماشین می توان از عیوب به وجود آمده در ماشین اطلاع یافت. همه ی دستگاه های دیاگ ماشین مثل هم نیستند و بعضی بهتر می توانند کدهای خطا را بخوانند. ولی در حالت کلی مواردی مثل موارد زیر توسط دستگاه دیاگ قابل دریافت کردن می باشند :
۱. عیوب برقی ماشین

۲. عیوب مربوط به سنسورهای ماشین ( مثل سنسور ABS ، سنسور کاتالیزور )

۳. موارد مربوط به باتری

۴. فشار روغن گیرباکس

دیاگ | دیاگ تخصصی | دیاگ تویوتا
هرچقدر که ماشین پیشرفت داشته باشد و امکانات بیشتری هم داشته باشد توسط دیاگ ماشین اطلاعات بیشتری می توان از ماشین دریافت نمود.

توسط دیاگ ماشین به جز عیوب به وجود آمده در ماشین ، می توان به مقدار عملکرد واقعی ماشین دست پیدا کرد‌.

برخی فروشندگان ، یا بعضی دلالان برای بالابردن قیمت ماشین دست دوم فروشی خود مقدار عملکرد ماشین را دستکاری می کنند و آن را کمتر از آنچه که می باشد نشان می دهند.

این فریب آن ها توسط این دستگاه قابل تشخیص دادن است.

به همین علت در کارشناسی فنی ماشین و کارشناسی قیمت ماشین عمدتاً از دستگاه دیاگ بهره برداری می شود.

با دیاگ ماشین به طور دقیق می توان دریافت که ماشین چند کیلومتر کار کرده .

اگر این میزان با میزانی که در بالای کیلومتر شمار نشان داده شده متفاوت باشد به این معنی است که فروشنده به صورت عمد این میزان را دست کاری کرده است.

مسیر های منتهی به مرکز تعمیرات تخصصی شماره یک :

  1. بزرگراه آزادگان ،خیابان کوهک ، نبش نسیم ششم
  2. بزرگراه همدانی،خیابان کوهک ، نبش نسیم ششم
  3. بزرگراه فهمیده،خیابان کوهک ، نبش نسیم ششم

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از اینجا با ما تماس گرفته و یا با شماره های زیر تماس بگیرید :

شماره تماس: ۰۹۱۹۰۸۲۸۲۷۶ – ۰۹۳۳۲۱۱۴۰۶۹

همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر ، در اینستاگرام ما را دنبال کنید .