انواع سند ویلا شمال به چند دسته تقسیم می‌شود؟

سند ویلا شمال به طور کلی شامل دو گروه سندهای رسمی و سندهای معمولی است. فرقی نمی‌کند که شما خریدار ویلا هستید یا فروشنده ویلا در شمال؛ آنچه مهم است اینکه اگر سند ویلا از اعتبار کافی برخوردار نباشد خرید ویلا حتماً دچار مشکل می‌شود.

اسناد رسمی به اسنادی گفته می‌شود که در دفتر ثبت اسناد و املاک ثبت شده‌اند. قوانین و مقررات ثبت سند رسمی برای ویلا شمال، تقریباً در حوزه قانون املاک و مستغلات تنظیم شده است. این سند با سند ویلا شمال در گروه سندهای معمولی، بسیار متفاوت است.

 

1- سند ویلا شمال به صورت قولنامه ای چیست؟

سند ویلا شمال قولنامه‌ای به سندهایی گفته می‌شود که در حقیقت، ثبت رسمی نشده‌اند اما زمانیکه یک ملک به فروش می‌رسد، فروشنده آن را در آژانس معاملات املاک به استناد بر قولنامه تنظیم شده، به خریدار ارائه می‌دهد. یک نکته بسیار مهم درباره سندهای قولنامه ای وجود دارد.

به دلیل اینکه این سندها رسماً جایی ثبت نشده‌اند، امکان کلاهبرداری یا سوء استفاده از خریداران وجود دارد. ممکن است یک سند به صورت قولنامه‌ای به چند نفر همزمان فروخته شود که این کار در گذر زمان، فرد را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. اگر خریدار ویلا در شمال هستید لازم است از اعتبار سند ویلای شمال اطمینان حاصل کنید.

2- سند ویلا شمال، قطعی چیست؟

معتبرترین و قابل اعتمادترین سند ویلا شمال، اسناد رسمی و قطعی هستند. این اسناد معمولاً به صورت رسمی در اداره ثبت و اسناد و املاک، ثبت شده‌اند و در سند به طور واضح، نوع کاربری زمین مشخص شده است. اگر تصمیم به خرید ویلا در شمال دارید، سند ویلای شمال از نوع قطعی است، با خیال آسوده معامله را انجام دهید. سندهای قطعی هم به صورت سند تک برگ و هم به صورت سند دفترچه‌ای اعتبار دارند.

3- سند ویلا شمال به صورت بنچاق چیست؟

یکی دیگر از انواع سند ویلا در شمال که برای خرید و فروش ویلا در مازندران معمولاً وجود دارد، اسناد بنچاق است. سندهای بنچاق به اسنادی گفته می‌شود که معمولاً بر روی برگه‌های مخصوص و رمزدار توسط دفاتر ثبت به رسمیت شناخته می‌شوند. مشابه این اسناد را در معاملات سنتی زمین یا ملک مشاهده می‌کنید.

4- سند ویلا شمال به صورت رهنی چیست؟

اسناد رهنی یکی از انواع سند ویلا در شمال هستند که توجه خاصی را در خرید و فروش ویلا در شمال به خود معطوف داشته‌اند. اگر مشتری خرید ویلا در شمال هستید، از رهنی بودن سند باید اطمینان حاصل کنید. ممکن است سند ویلایی که شما انتخاب کردید در رهن بانک باشد.

 به این ترتیب، شما شریک بانک در ویلا هستید و تا زمانیکه کل پول اقساط یا وام مربوط به بانک پرواز پرداخت نشود، سند از رهن بانک خارج نمی‌شود. سند ویلا شمال به صورت رهنی در قبال دریافت پول یا وام صادر می‌شود. در صورتیکه سند از رهن بودن خارج شود هیچ مشکلی برای خریدار به وجود نمی‌آید.

5- سند ویلا شمال شش دانگ چیست؟

سند شش دانگ برای خرید ویلا در شمال در حقیقت، کامل ترین سند در حوزه املاک است. اگر ملکی، سند شش دانگ قطعی داشته باشد از هر نظر می‌توانید معامله امن را انجام دهید.

6- سند ویلا شمال مشاعی چیست؟

سندهای مشاعی به اسنادی گفته می‌شود که فرد با یک یا چند نفر دیگر در آن ملک شریک باشد. خرید ویلا در شمال که سند مشاعی دارد حتماً باید با رضایت تمام شرکا به فروش برسد. اگر حتی یک نفر از شرکا رضایت به فروش ویلا نداشته باشند، معامله تقریباً ممنوع است. خرید و فروش ویلا در شمال با سند ویلا شمال مشاعی قوانین حقوقی خود را دارد که در این بخش به آن‌ها نمی‌پردازیم.

7- سند شورایی برای خرید ویلا چیست؟

یکی از اسنادی که در خرید و فروش ویلا در شمال با آن برخورد می‌کنید سند شورایی است. سند شورایی یک سند معمولی می‌باشد که در شورای محلی، در یک منطقه به امضای چند نفر از اعضای شورا که اعتبار زیادی دارند، می‌رسند.

در حقیقت، مناطق و مکان‌هایی که در گروه محله‌های دور افتاده از شهر قرار می‌گیرند، معمولاً یک شورای محلی را برای رسیدگی به امور خود تشکیل می‌دهند. سندی که در این شورا امضا می‌شود به نام سند ویلا شمال از نوع سند شورایی معروف است.