در این مطلب می خواهیم به علل خرابی گیربکس و موارد بررسی اینکه نشانه های گیربکس خراب چیست بپردازیم و به چند مورد کوتاه راجب تعمیر گیربکس نیز بپردازیم.

 

چگونه خرابی گیربکس را بفهمیم؟

تشخیص دقیق مشکلات گیربکس برای اشخاص عادی از طریق چشم و گوش کاری دشوار و تاحدودی غیر قابل انجام می باشد.

می‌توان خیلی از مشکلات درونی خودرو را مثل عملکرد بدن انسان در نظر گرفت. برای مثال ، اگر معده شما بدون هشدار دچار درد و مسائل دیگر شود، احتمالاً به آخرین چیزی که نوش جان کردید فکر می کنید.

به شکل کلی، مشکلاتی که سیستم‌های مکانیکی را درگیر می‌کنند، اکثرا شواهد متمایزی دارند‌‌(مانند صدای ناجور یا عملکرد نادرست خودرو) که از شکل عادی یا نرمال خود خارج می باشند پس خودروی شما هم نیاز به تعمیر گیربکس دارد.

این شواهد را دارنده خودرو به خوبی می شود که احساس کند، اما مشکل در این است که او نمی‌داند مشکل دقیقاً از کجاست!.

 

اگر اتومبیل شما از نظر مکانیکی نقص دارد، مهم است اول بدانید این مشکل مشخصا از کجای ماشین است، بعد برای جلوگیری از تشدید مشکل، خودروی خود را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خوب ببرید.

در این راستا، نقص های زیر می‌توانند نشان از وجود مشکل در گیربکس خودروی شما باشند:

مشکلات گیربکس | روغن گیربکس | خرابی گیربکس | تعمیر گیربکس
مشکلات گیربکس | روغن گیربکس | خرابی گیربکس | تعمیر گیربکس

جا نرفتن یا سخت جا رفتن دنده

نخستین موردی که در مقاله تعمیر گیربکس به آن خواهیم پرداخت، جا نرفتن درست دنده است؛ آیا تا به حال توجه داشته‌اید که در زمان رانندگی، برای تغییر دنده دچار مشکل می‌شوید؟ لحظه‌ای که راننده از پارک بیرون می‌آید و رانندگی را شروع می‌کند، باید سریع وارد دنده مناسب شود.

ولی اگر چنین نبود و دنده خودرو به درستی جا نمی‌رفت و یا عوض کردن دنده با تأخیر و ایجاد صدا همراه بود، باید بدانید این مشکل می‌شود ناشی از چند مورد اساسی باشد.

 

نخستین مسئله می‌تواند عدم فشار دادن کامل کلاچ ماشین باشد، اکثرا اگر کلاچ را تا انتها فشار دهید، دنده راحت جا خواهد رفت.

ولی اگر این کار را انجام دادید و باز هم مشکل برطرف نشده بود، باید سطح روغن جعه دنده‌‌(واسکازین) را مشاهده کرد. سطح روغن واسکازین نباید از یک میزانی بیشتر پایین باشد.

 

مسئله دیگر می‌تواند شامل اختلال در اهرم دنده، اختلال در سیم کلاچ‌‌(نرمی یا سفتی زیاد)، تمام شدن دیسک صفحه کلاچ، مشکل در فلایویل‌‌(حرکت دورانی میل لنگ را متعادل می‌کند)، اختلال در صفحه سلکتور‌‌(این صفحه جابجایی دنده را برعهده دارد) و اختلال در ماهک‌های دنده‌‌(وظیفه جابجایی کشویی دنده را برعهده دارد) باشند.

مشکلات گیربکس | روغن گیربکس | خرابی گیربکس | تعمیر گیربکس
مشکلات گیربکس | روغن گیربکس | خرابی گیربکس | تعمیر گیربکس

نشت یا کمی روغن گیربکس | خرابی گیربکس

ممکن است نشتی قابل تشخیص‌ترین علامت است و باید در سریع ترین وقت تعمیر گردد. توجه نکردن به نشت مایعات یکی از نخستین دلیل خراب شدن گیربکس می باشد.

روغن جعبه‌دنده یا روغن واسکازین‌‌(ATF) مثل خون در شریان‌های گیربکس است و به عنوان مایع هیدرولیک عمل می‌کند.

بدون وجود روغن‌‌(یا در صورت کم بودن سطح روغن)، موتور کار نخواهد کرد و به شکل کامل متوقف میگردد.

 

روغن واسکازین به رنگ قرمز روشن می باشد و بوی شیرینی دارد. اگر روغن تیره شود یا بوی سوخته‌ای بدهد، زمان آن رسیده است که روغن تعویض گردد.

برای بررسی سطح روغن گیبرکس، ماشین را روشن می کنید و بگذارید به اصطلاح گرم شود، بعد کاپوت را بالا بزنید و میله نشانگر را ببینید‌‌(مطمئن باشید که خودرو روی سطح صاف و مستقیم است).

 

مسیر های منتهی به مرکز تعمیرات تخصصی شماره یک :

  1. بزرگراه آزادگان ،خیابان کوهک ، نبش نسیم ششم
  2. بزرگراه همدانی،خیابان کوهک ، نبش نسیم ششم
  3. بزرگراه فهمیده،خیابان کوهک ، نبش نسیم ششم

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از اینجا با ما تماس گرفته و یا با شماره های زیر تماس بگیرید :

شماره تماس: ۰۹۱۹۰۸۲۸۲۷۶ – ۰۹۳۳۲۱۱۴۰۶۹

همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر ، در اینستاگرام ما را دنبال کنید .