بازسازی ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟ بازسازی و تعمیرات ساختمان ها با چه هدفی انجام می شود؟ چه کسانی تخریب و بازسازی را انجام می دهند؟ هزینه بازسازی چگونه برآورد می شود؟ بازسازی نمای ساختمان های قدیمی و جدید چه تفاوتی با هم دارند؟ انجام امور بازسازی توسط شرکت پیمانکار بازسازی ساختمان تا چه اندازه می تواند در کیفیت کار نهایی تاثیر گذار باشد؟

اینها از جمله سوالاتی است که می تواند در ذهن افرادی که قصد بازسازی را دارند و یا در این باره نیاز به کسب اطلاعات دارند، وجود داشته باشد. هدف ما در این مطلب ارائه مطالب مهم و کاربردی در زمینه بازسازی و مسائل پیرامون آن و پاسخ به پرسش های مطرح شده می باشد.

بازسازی و تعمیرات ساختمان

 

واضح است که در پروسه بازسازی با توجه به اینکه ساختمان قدیمی یا نوساز است و یا بازسازی تنها شامل بخش های در معرض دید و تجهیزات است یا بخشهای اصلی و مرتبط به بنای ساختمان را نیز شامل می شود تفاوت های فاحشی وجود دارد و هر یک در طی مراحل بخصوصی انجام می پذیرند. در حالت کلی چون برای بازسازی در بخش های قابل دید و تجهیزات آن حساسیت بالایی نداشته و بیشتر مربوط به سلایق افراد می شود مراحل بازسازی ساختمان را در بخش های اصلی که بازسازی آنها مرتبط به بنای ساختمان می شود پی می گیریم.

 

مراحل بازسازی ساختمان
مراحل بازسازی ساختمان

 

مراحل بازسازی ساختمان

 

مراحل بازسازی ساختمان در بخش های اصلی آن مسئله ای بسیار مهم و حیاتی است چرا که تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روح ساکنین دارد. مراحل بازسازی بخش های اصلی ساختمان را می توان در طی مواردی به شرح زیر اولویت بندی کرد:

مرمت دیوارها اولین گام در بازسازی بخش های اصلی محسوب می شود. در مرمت دیوارها معمولا دیوارهای اصلی را که دیوار حایل به حساب می آیند تخریب نمی کنند زیر ستون های اصلی ساختمان که وزن ساختمان را تحمل کرده و باعث سر پا ماندن آن هستند روی دیوارهای حایل قرار گرفته اند. در مرمت دیوارهای حایل بایستی به رو برداری تا رسیدن به آجر بسنده کرد.

پس از مرمت دیوارهای ساختمان دومین بخش که بایستی مورد بازسازی قرار گیرد سرویس ها و حمام ساختمان می باشد. با توجه به اهمیت عایق کاری مناسب این مکان ها و از بین رفتن عایق ها پس از گذشت مدت زمانی، برای جلوگیری از نمدار شدن دیوارهای اطراف سرویس ها و حمام، بازسازی در این بخش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته عایق کاری ساختمان و تجدید عایق ها و ایزوگام های قدیمی آن تنها محدود به بخش سرویس ها و حمام ساختمان نمیشود و می تواند کف آشپزخانه و پشت بام و اصولاً هر جایی را که در ارتباط با رطوبت قرار دارد شامل شود.

بازسازی نمای بیرونی ساختمان

 

بازسازی ساختمان در مرحله بعد می تواند شامل بررسی سقف و ستون ها باشد. قبل از گچ کاری و طرح دادن و کار روی زیبایی سقف و ستون ها لازم است سقف و ستون های ساختمان مورد بررسی قرار گیرند، ستون های فلزی در صورت نیاز مقاوم سازی شوند، ترک های ریز و درشت سقف بخش های مختلف ساختمان بررسی و عیب یابی شوند و سپس مراحل زیبایی ظاهری آنها انجام پذیرد.

پس از این موارد هر آنچه که در مورد بازسازی صورت می پذیرد مربوط به تجهیزات و ظواهر در معرض دید است و بستگی به سلیقه شخصی افراد در انتخاب این لوازم و تجهیزات و طراحی دکوراسیون داخلی خاص منزل آنها می تواند متفاوت باشد.